US modelbaan in Nederland

Voor wie waarschijnlijk Nederlands grootste fan van Amerikaanse modelbanen is moet je echt in Zeeland zijn. Lennart van den Berg (44) bouwde na een aantal Amerikareizen op zolder maar liefst twee staten natuurgetrouw na, Wyoming en Colorado. Lange goederentreinen getrokken door zware diesellocomotieven zijn te vinden op Lennarts zolder, net als in werkelijkheid in het uitgestrekte westen van de Verenigde Staten.

Amerikanieuws is natuurlijk zeer geïnteresseerd in het hoe en waarom van deze prachtige hobby en interviewde Lennart.

Modelspoor is een grote hobby van je. Volg je ook alle andere treinen nieuws, bijvoorbeeld over de NS?

Eigenlijk ben ik geïnteresseerd in alles wat met spoorwegen te maken heeft, zowel het grootbedrijf als miniatuur. Regelmatig breng ik een bezoek aan verschillende musea in binnen- en buitenland, ook de modelspoorbeurzen en tentoonstellingen mag ik graag bezoeken. Al zo’n kleine 30 jaar ben ik ook regelmatig deelnemer met een modelspoorbaan op beurzen, na enkele keren een Nederlandse baan, twee Belgisch geïnspireerde banen, te hebben gebouwd, heb ik nu plannen voor de eerste USA-baan. Deze wordt dan speciaal gebouwd voor shows, expo’s, en dergelijke.

Ben je misschien zelf lid van de NVBS?

Zelf ben ik geen lid van een vereniging, club, of iets dergelijks, maar via het internet en de tijdschriften probeer ik wel alles zoveel mogelijk te volgen. Tegenwoordig is ook de social media een goede vriend van de spoorhobbyist.

Hoe groot is jouw baan op zolder? Meters spoor, oppervlakte in m2?

De baan die ik momenteel op de zolder heb, is opgebouwd in een zgn. L-vorm, langs de wanden van de kamer. Voordeel van deze opstelling is, dat er dan een mooie achtergrond geplaatst kan worden, Door de verlichting aan de voorzijde te bevestigen, krijg je een mooi uitgelicht landschap. In feite zijn het twee verschillende landschappen; de ene helft van de ‘L’ heeft de staat Wyoming als voorbeeld, het andere gedeelte is gebaseerd op het rotslandschap van Colorado. Het spoor loopt echter over van het ene in het andere landschap; eigenlijk dus net als ‘in het echt’. Zo kan ik ook een trein uit Wyoming zien vertrekken, om deze later door buurstaat Colorado te zien rijden. De afmetingen zijn 6.00 x 6.50 m, met een breedte variërend tussen 60 en 80 cm. Om makkelijk aan de baan te kunnen werken, en alles te kunnen overzien, is de hoogte van het spoor 1.30 m. vanaf de vloer. Het hoogste punt, één van de rotsen van Colorado, ligt echter op 1.90 m. vanaf de vloer van de kamer. De totale spoorlengte is ongeveer 25 meter, met zgn. lussen aan de uiteinden om de treinen te laten keren. 

Hoeveel treinen maken de ronde op jouw baan?

De gehele baan is ondanks zijn redelijke lengte slechts voorzien van één enkelspoor, met alleen in het Wyoming-gedeelte een zijspoor (siding) en één laadspoor (track) bij de graansilo. Zo komt het dat er slechts drie wissels in het sporenplan liggen. De nadruk ligt echt op de rijdende trein ‘in’ het landschap, vooral in Colorado valt hij bijna in het niet, net zoals bij het grootbedrijf aldaar. Vanwege het eenvoudige sporenplan, kan ik dan ook maar één trein tegelijk op pad sturen, wel kan ik een tweede en derde plaatsen op de siding en de track in Wyoming. Het lijkt misschien een beetje saai, maar ik wilde een echte rij-baan maken, dus echt de lange vrachttreinen zien rijden. Vanwege de redelijke lengte van de gehele baan, en doordat sommige stukken van het spoor aan het oog worden onttrokken, duurt het toch zo’n drie minuten voordat de treinen weer terug zijn op het beginpunt.

Welke Amerikaanse spoorwegmaatschappijen zijn bij jou vertegenwoordigd?

De hoofdvervoerders op de sporen zijn hoofdzakelijk de bekende Union Pacific en BNSF, maar het wil ook wel eens voorkomen dat er een andere maatschappij opduikt. Omdat ik sinds enkele jaren ook USA modellen verzamel, mogen er regelmatig ook andere bedrijven ‘de baan op’. Ook voorgaande maatschappijen, die later zijn opgegaan in de Union Pacific of BNSF, komen regelmatig nog langs. Bijvoorbeeld de Denver & Rio Grande Western, Chicago North Western, Burlington Northern en Western Pacific zijn goed vertegenwoordigd. Ik heb hoofdzakelijk gekozen voor de ‘modernere’ U.P. en BNSF, omdat deze zowel in Wyoming als Colorado actief zijn. Te denken valt dan aan de locs en wagens vanaf eind jaren ’70, begin ’80, tot de hedendaagse.

Amerika dat betekent lange goederentreinen en een kleinere rol voor personenvervoer over de lange afstand. Is in jouw Coloradogedeelte ook iets van Amtrak terug te vinden? In Wyoming rijdt Amtrak immers niet.

De hoofdzaak op mijn baan is het vrachtvervoer, en dan zoveel als mogelijk de produkten die ook werkelijk in Wyoming vervoerd worden; dus graan, kolen, olie en dergelijke. Ook andere vormen van vervoer komen uiteraard aan bod, ik probeer altijd om de samenstellingen van de treinen te laten lijken op het grootbedrijf. Een vrachttrein zoals we in het echt zien, van 1,5 – 2 km. in lengte, lukt natuurlijk in model niet, maar als het totaalbeeld een beetje klopt, ben ik tevreden. Zo kan ik treinen tot 6 meter laten rijden. Zoals ook in de USA, speelt het personenvervoer een zeer bescheiden rol op mijn baan, regelmatig rijdt er een motorrijtuig van de vroegere Western Pacific, en af en toe mag de excursietrein van de Union Pacific een rondje maken. Deze wordt dan getrokken door de imposante ‘Big Boy’; een stoomlocomotief uit de 4000-serie, destijds één van de grootste stoomlocs ter wereld. Ook in schaal 1:87 een indrukwekkende verschijning! Moderne reizigerstreinen, zoals Amtrak, heb ik (nog) niet in de collectie, al staat een trein bestaande uit de bekende ‘Superliners’ wel hoog op het verlanglijstje.

Heb je zelf al eens met Amtrak gereisd?

In de USA heb ik zelf nog nooit met de trein gereisd, maar dit zit nog wel in de gedachte. Wel ben ik, tijdens onze reizen, vaak te vinden langs de spoorlijnen, gewapend met film- en fotoapparatuur. Steevast worden er meerdere dagen gepland om de spoorlijnen op te zoeken. Ik vind het een fantastisch schouwspel om de lange, zware vrachttreinen te zien langsdenderen, soms tot ongenoegen van mijn vrouw, die het wel eens doodeng vindt om een Double Stack met 100 km per uur te zien en voelen langsrazen. Inmiddels is ze er wel redelijk aan gewend dat we dit soort uitstapjes maken, tijdens onze vakantie.

Hoe vaak heb je de Verenigde Staten bezocht?

Afgelopen jaren zijn mijn vrouw en ik 5 keer naar de USA afgereisd, waarvan de eerste twee keer met een georganiseerde busreis. Dit was ons goed bevallen, zeker als je voor de eerste keer zo’n reis maakt. De overige drie keer hebben we toch gekozen voor een huurauto, omdat je dan toch iets vrijer in de keuzes bent. Wel stellen we tegenwoordig zelf de route en de hotels onderweg samen, aan de hand van verhalen en ideeën van internet en tijdschriften e.d. En zo is het ook makkelijker om bij de spoorlijnen te geraken.

Bekend zijn de lange treinen met containers twee hoog gestapeld. Zien we dat op jouw baan ook terug?

De ‘Double Stack’ containertreinen vind ik geweldig, dat is iets wat je bijna alleen in de VS ziet. Toen ik tijdens onze reis in 2014 de eerste zag rijden, gaf dit eigenlijk de doorslag om thuis een USA gebaseerde modelspoorbaan te bouwen. Inmiddels heb ik er eentje rijden, momenteel een lengte van 35 wagens, dus we zijn aardig op weg. Vanwege de aanzienlijke lengte, was het wel noodzakelijk om de onderste containers te verzwaren, om te voorkomen dat ze in de bochten worden omgetrokken. Eenmaal goed rijdend, getrokken door 2 of 3 locomotieven, is het ook in model een prachtig gezicht… Helaas is de verkrijgbaarheid in Europa redelijk lastig, maar zo af en toe duikt er eens een wagenset op een beurs of internet op. Ook tijdens de reizen naar Amerika worden altijd de modelspoorwinkels opgezocht, dus een koffer extra mee.

Hoeveel tijd steek jij in deze geweldige hobby?

In de winterperiode, vanaf eind september tot april/mei, ben ik eigenlijk elke dag wel met de hobby bezig. Soms bouwen of verbouwen, verfraaien, vervuilen met de airbrush (ook dat hoort erbij), en vaak ook gewoon alleen maar rijden en rangeren bij de graansilo. In de zomerperiode gaat alles eigenlijk ‘op stal’, de hogere temperatuur en drukke werkzaamheden bij mijn werkgever, zorgen er dan voor dat ik gewoonweg niet zoveel tijd heb voor de hobby. De wagons gaan dan de doosjes in, en de meeste locomotieven krijgen dan weer hun plekje in de vitrinekast, in de woonkamer.

Heb je nog uitbreidingsplannen?

Van uitbreidingsplannen is momenteel geen sprake, gewoonweg omdat ik de maximale ruimte benut heb. Wel heb ik plannen om een baan te bouwen voor beurzen en expo’s, maar vanwege het Coronavirus, en daardoor dus geen evenementen, staat dit even op een laag pitje. Ook ben ik nog steeds niet helemaal gereed met de ‘vaste’ baan op zolder, er moeten nog genoeg details en dergelijke worden aangebracht, dus voorlopig weet ik niet wat vervelen is.

Foto’s beschikbaar gesteld door Lennart van den Berg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com