Boek: Een smerige waarheid

Wat ooit begon als een goed bedoeld smoelenboek voor studenten groeide uit tot een wereldconcern met miljardenomzet. Een concern en business model dat steeds meer onder vuur ligt. ‘Een smerige waarheid’ vertelt de geschiedenis van Facebook en geeft een ongefilterd inkijkje in de keuken van dit social media bedrijf dat steeds vaker ontwrichtend werkt voor onze maatschappij.

Onder de titel ‘An Ugly Truth’ verscheen dit boek op 13 juli 2021 bij uitgeverij Harper in de Verenigde Staten. Gelijktijdig verscheen het boek in een groot aantal landen, waaronder Nederland. Ondanks de explosieve inhoud van het boek leidde dit niet meteen tot maatschappelijke verontwaardiging. Er was in Amerika al veel bekend over de handelwijze van Facebook en de aandacht van media en publiek richtte zich helaas al weer snel op andere zaken. Alhoewel, bij zowel de verkiezingen als bij de aanval op het parlement op 6 januari 2021, maar ook bij de nieuwsvoorziening rond de corona pandemie speelden de social media, Facebook voorop, ook een voorname rol bij de vaak valse informatieverstrekking en de beeldvorming (framing).

Alhoewel het in de berichtgeving rond Facebook vrijwel altijd over Mark Zuckerberg gaat besteedt dit boek terecht veel aandacht aan Sheryl Sandberg. De van Google afkomstige Sandberg is sinds 2008 Chief Operating Officer van Facebook en sinds 2012 lid van de raad van bestuur.

‘Een smerige waarheid’ geeft een inkijkje in de corporate world, waar alles geoorloofd is om geld te verdienen. En in het bijzonder natuurlijk de wereld van de social media die overal op onze aardbol hun invloed geldend kunnen maken. Een lezenswaardig boek, en ook een regelrechte ‘wake-up-call’.

Informatie van de uitgever:

Baanbrekende onderzoeksjournalistiek naar de vergaande en dubieuze rol van Facebook in onze samenleving

Een smerige waarheid

Facebooks gevecht om wereldheerschappij

Sheera Frenkel & Cecilia Kang

De afgelopen jaren ligt Facebook constant onder vuur vanwege opeenvolgende controverses en crises. Terwijl de techgigant de wereld wil verbinden, blijkt dat het ook privégegevens van gebruikers verzamelt, nepnieuws verspreidt en polariserende, haatzaaiende uitlatingen versterkt. Grootschalige privacy schending en Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van 2016 zijn nog maar het topje van de ijsberg.

Elke misstap leidt tot een nieuwe cyclus van excuses en beloften: ‘We zullen het beter doen.’ Maar de schandalen zijn geen bugs; het zijn kenmerken die ingebakken zijn in het dna van het bedrijf en zijn algoritmen. En terwijl consumenten en wetgevers hun verontwaardiging richten op inbreuken op de privacy en desinformatie, consolideert Facebook de macht, verslindt het de concurrentie, boekt het recordwinsten en versterkt het zijn dominantie via agressieve lobby-inspanningen. Dit boek vertelt van binnenuit over Facebooks offensieve strategie. Het is een smerige, ongemakkelijke waarheid die de wereld móet kennen.

Voor de lezers van diepgravende onderzoeksjournalistiek als Zij zei, Dit kan niet waar zijn en Het is oorlog en niemand die het ziet.

Sheera Frenkel en Cecila Kang zijn prijswinnende journalisten en schrijven voor The New York Times al jaren over Facebook. Ze maken deel uit van het team dat na maandenlang intensief onderzoek in november 2018 het geruchtmakende artikel Delay, Deny and Deflect publiceerde. Dit betekende een keerpunt in de publieke en politieke opinie over Facebook.

Een smerige waarheid | Sheera Frenkel & Cecilia Kang | ISBN 978 90 450 40004 | Paperback met flappen | vertaald door Linda Broeder, Rogier van Kappel & Pon Ruiter | 320 pag. | € 24,99 | Uitg. Atlas Contact

Zie ook onze eerdere vooraankondiging: An Ugly Truth

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com